Noen mediadebatter får meg til å forstå hvor lite vi sliter med, alt tatt i betraktning. Krangling om hvorvidt smågutter kan få alvorlige psykiske lidelser eller ettervirkninger av å ikke få lov til å stå å tisse er en av debattene som kvalifiserer til en positiv tanke om samfunnet vårt og om hva vi egentlig har å klage på her i lille Norge.

Jeg tror det var Radio Norge som serverte meg braknyheten fra Aktivitetsskolen Tonsenhagen i Oslo, hvor det har blitt bestemt at de små søte guttene nå må sitte på toalettet for å forhindre søl og griseri. Lederen på skolen kan fortelle at nyheten ble positivt og lattermildt mottatt på foreldremøtet, og at de ikke så på det som noe problem. Men en eller annen mann, som har for lite å bruke tiden sin på, har selvsagt gått til VG med historien. Og da blir det oppstandelse. Faren kaller det “en krenkelse” mot sine sønner. En mannsforsker (er dette seriøst?), Jørgen Lorentzen, har også en mening i saken, og jeg siterer: “Dette vitner om en forakt mot gutter, og jeg er svært bekymret over situasjonen vi har i norsk skole.”

Kjære forelder, mannsforsker Jørgen Lorentzen og VG… Er det lov å si HOLD KJEFT? Vi har viktigere ting å bruke tiden vår — og jeg nevner gjerne i fleng: få opp og frem u-land, verne om miljøet, finanskrise og studie av norsk folkesang fra 1600-tallet og frem til i dag.

Jeg gir meg ende over. Hva nå enn det betyr.

12 kommentarer

  1. 30. september 2009 sa Nikolai Hoftun:

    Toalettets størrelse er tilpasset voksne. Finnes faktisk toaletter tilpasset barn. Hvorfor skal toaletter barn bruker være kun tilpasset voksne? Skal gutter læres opp at man skal tisse som jenter, og så er det mødre som ikke skjønner hvor feil dette er? Helt utrolig!
    Hvis man skal tenke på hygienen skal man ansette folk som har fått opplæring og ikke sette lærere til det!

    Denne skolen tenker kun penger. Lærerne vil slippe å vaske toaletter, så de driter i barna bare for å gjøre det bedre for seg selv. Skolen burde heller ansette noen som tar vaskejobben mye mer seriøst.

    Er det lov å si “hold kjeft” til mødre som ikke klarer å tenke lengre enn på sin egen feminisme. Mødre som vil feminisere barna sine.

    Det ER helt klart at menn ser på sitte og tisse som feminint. Kanskje ikke smågutter skjønner det ennå, men når de fleste menn skjønner det, burde feministmødre oppdra guttene sine på en annen måte!

  2. 30. september 2009 sa PålB:

    Hei Nikolai, og takk for kommentar. Jeg må si meg uenig på så og si alle punkt.

    1) “Denne skolen tenker kun penger.”
    Det tviler jeg på, i alle fall har jeg ikke grunnlag for å påstå det etter å ha lest denne nyhetssaken. Uansett hvor god man er til å vaske, skal det noe til å holde et toalett hvor barn står og tisser rent for flekker til en hver tid — dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg det. Det kan se ut som om du sitter på informasjon som jeg ikke har, men hvis lærerne vasker toalettene, kan jeg være enig i at de kanskje burde tenke på en vaskeansvarlig som kan faget sitt, eller “tar det seriøst”.

    2) Kan jeg spør hvorfor du mener dette er feminint? På jobben vår har noen, delvis humoristisk motivert riktignok, festet en plakat på guttedoen som med illustrasjoner forklarer oss at vi bør sitte. Jeg føyer meg etter dette, og føler meg hverken mer eller mindre maskulin i etterkant. Vi har forresten to hyggelige vaskedamer som kommer innom på tirsdager og fredager, og de kan faget sitt.

    3) Disse feministmødrene kjenner jeg ikke, så jeg velger å ikke ha noen kommentar til det! :)

    Ha en strålende kveld,
    mvh Pål

    (Offtopic: Skrives det “er det lov å si” eller “er det lov og si”?)

  3. 1. oktober 2009 sa Stian:

    Det er forskjell på å bli tvunget å sitte og tisse, enn å gjøre det frivillig, din støgge faen. S*****r du feminist f***e??

    Admin: Det er ikke ofte jeg sensurer, men du gjorde deg fortjent til det. Gratulerer!

  4. 1. oktober 2009 sa PålB:

    Jeg er enig, Stian, det er selvsagt en vesentlig forskjell på tvungen og frivillig sitting.

    Men — enten må guttene læres opp til vaske opp etter seg hvis de ikke treffer skåla, og når det ikke fungerer er det naturlig å lage et sittepåbud. Når det er sagt: I følge en av mennene i studio på Radio Norge (eller hvor det nå var) i dag ettermiddag, var det ikke et absolutt påbud. Om det stemmer, tørr jeg ikke si.

    Uansett, dette er etter min mening ikke en sak i det hele tatt. Å dra inn “menns posisjon i skolen” som mannsforsker Lorentzen gjør i denne diskusjonen om smågutter som tisser utenfor skåla, dét er ikke annet enn latterlig… ;)

    God natt!

  5. 1. oktober 2009 sa Tone K.:

    Førstemann på toalettet har litt travelt og bommer litt. Eller så tenker han på noe annet og sikter dårlig, eller så er han av den varianten som har “lett spredning”. Nestemann vil ikke tråkke i det, så han stiller seg litt lenger fra toalettskålen og skvetter litt på gulvet han også, ikke så lett både å sikte og å treffe når en har travelt. Tredjemann har ikke valg, for å unngå å tråkke i noe vått på gulvet må han enten stå i døråpningen, eller prøve å finne et tørt felt et sted i rommet og forsøke å treffe derfra. Hvis du er jente og kommer som nr fire, da lar du være og venter til du kommer hjem fordi en av de tre første gadd ikke ta opp ringen så han skvettet litt på der også.
    Hvem blir krenket? Gutta, hvis fedre synes det er feminint å sitte å tisse? Eller de som kommer etter til et tilgriset toalett?
    Personlig synes jeg at krenkelse er et ord som ikke passer på noen av disse tilfellene. De fleste barn (ungdommer og voksne) jeg har hørt fra foretrekker rene, tørre og ikke illeluktende toalett og skjønner at søl og lukt kommer fra “herresiden”.
    Det hjelper ikke med vaskepersonell som “kan faget sitt” fordi de har ikke anledning til å stå vakt hele dagen og tørke etter hvert enkelt barn.
    Når lærerne vasker er det fordi det blir søl hele tiden og noen barn nekter faktisk å gå på tilsølte, illeluktende do. Hvis jeg kan velge vil jeg heller at lærerne skal være lærere, se etter ute i friminuttene eller forberede seg til timen i stedet for å vaske. (Har jobbet i skolen)
    Hva vil mindre, barnevennlige toalett hjelpe? Guttene blir ikke mer treffsikre av den grunn. (Har jobbet i barnehage)
    Blir gutta feminine av å sitte på do? (Jeg har mann og sønner) Tja, mine tre machoer ler rått og mener nei, deres maskulinitet er ikke knyttet opp til doskåla.
    Er jeg feminist som ødelegger mann og barn fordi jeg synes det er greit at de sitter på toalettet? Kobler ikke feminist til dette, heller at jeg ikke liker så godt å vaske toalett, liker helle ikke lukta som følger med søl. Å – beklager å måtte si det så brutalt – det er gutta som søler, men skjeldent tørker opp etter seg.
    Hva gjør mine synspunkt og handlinger meg til? En råbarka feminist som med med forakt og uten tanker på krenkede gutter og menns behov for å få levd ut sin maskulinitet i form av å stå å tisse?
    La det vokse opp en generasjon med små gutter som ikke skjønner at det er feminint å sitte på do, da er problemet løst i neste generasjon!!
    Må gjerne si hold kjeft til meg, så lenge du ikke søler på do… :)
    Mvh Tone.

  6. 1. oktober 2009 sa Helene M:

    Å sitte når man tisser er ikke bare dårlig for dere, gutta: det kan nemlig virke forebyggende mot prostatakreft :-)

    Ha en fin dag!

  7. 1. oktober 2009 sa frank:

    Dette med prostata kreft tilbakevises vel i dag av samtlige urologer!Til etterettning.Vask eller pissoar?Takk for meg.

  8. 1. oktober 2009 sa Stian:

    Kan ikke alle dere stygge norske feminister se å tørke opp etter at dere har vært på do da. Det hadde vært supert.

    Uansett, blir det et lovpåbudd for GUTTER å sitte og tisse, så skal jeg gjøre livet jævlig for enhver feminist jeg ser :-)

  9. 1. oktober 2009 sa Tone K.:

    Stian, damer SITTER på do, ingenting å tørke da. Det er derfor vi vil at gutta skal sitte de og.. :D
    Men hva er en stygg, norsk feminist? En dame som ikke liker å vaske opp søl etter en mann som ikke gidder å gjør det selv? Hvis alle machomenner som ikke vil sitte begynner å vaske vil det bli gode dager og du slipper å gjøre livet jævlig for feministene som du ser.

    (For en teit diskusjon, litt morsom men teit. :) Pål, tror jeg stemmer ja for å si hold kjeft. :)

  10. 2. oktober 2009 sa PålB:

    Jeg er også interessert i å høre hva en “stygg norsk feminist” er, og også hva du Stian ønsker å bli omtalt som selv?

    Og Tone: Jeg la opp til en teit diskusjon selv, men at den skulle ta så av og kreve så mange sensureringer skremmer meg. Det er snart på tide med “hold kjeft”. Veldig snart :)

  11. 4. oktober 2009 sa Bjørnar:

    ToneK: “… eller så er han av den varianten som har “lett spredning””. Lett spredning? Haha! Fantastisk uttrykk! Jeg kommer til å se etter muligheter til å bruke det i en ordinær samtale.

  12. 4. oktober 2009 sa PålB:

    Jeg satser på å være til stede når du bruker det første gangen :) Hehe!

Legg til en kommentar